Průřez bakalářským studiem (část 3. - Jak přežít na vysoké a nezbláznit se?!)

29. března 2014 v 14:11 | Sentencia |  Těžký život studenta
Přiznám se vám bez mučení, že jsem na tenhle svůj seriál zapomněla a až teď, při projíždění starších článků mi došlo, že vlastně ještě není dokončený. Stydím se, ale co nadělám?! :) Prozatím vyšly dva články. První byl zaměřený na přijímací řízení a najdete ho zde. Následoval druhý, který se zabýval především prvními dny a semestrem na vysoké. K nahlédnutí tady.

Tuto třetí část bych ráda věnovala obecným radám a postřehům, které jsem za svého studia nastřádala. Hodně drobných, ale poměrně užitečných, myšlenek bylo zveřejněno už i v předešlých příspěvcích, takže se k nim již nebudu vracet. Nejedná se o nic světoborného, nejde o žádný zaručený postup, který vám zajistí úspěch. Jde spíše o názory někoho, kdo má už bakalářské studium za sebou a kdo by rád pomohl dalším, které ještě čeká.

Jako u předešlých dvou příspěvků, i tady opakuji, že jsem studovala obor Jazyková a literární kultura na Univerzitě Hradec Králové, takže veškeré mé zkušenosti pramení z této skutečnosti a každý další vysokoškolák může mít názory a zkušenosti odlišné.

Takže... přijímačky jsme úspěšně zvládli, přežili jsme první dny a možná i semestr bez větších fyzických či psychických újem, takže se můžeme směle vrhnout do dalšího studia. A co, že jsem se za ty své tři roky naučila?

1.) Víc hlav, víc ví - celkem vzato jednoduché a banální prohlášení, které určitě neslyšíte poprvé. Věřte mi ale, že ještě nikdy nebylo tak pravdivé, jako na vysoké. Nebojte se zeptat. Když něco přeslechnete, nespoléhejte na to, že to profesor zopakuje a prostě se zeptejte spolužáka. To samé platí u všech úkolů, seminárek nebo hledání informací. Neříkám, že se musíte ptát na každou blbost, ale naučte se už v počátku spolupracovat a vzájemně si vypomáhat. Potřebujete jezdit jeden den domů dřív? Zkuste se dohodnout s kamarádkou, že na tuhle přednášku bude chodit ona a zápisky vám pak posílat a v den nebo hodinu, kdy se to nehodí jí, zase můžete zůstat ve škole déle vy. Ušetříte si tak spoustu starostí...

2.) Odhad učitele - opět docela logický tah, ale málokdo mu věnuje dostatečnou pozornost. Když hned v úvodu studia zjistíte, co na daného pedagoga platí a jak s ním komunikovat, máte z 20 % vyhráno. Věřte mi, že si díky dobrému odhadu můžete hodně pomoct a leckdy si i ušetříte pořádný trapas. Pro příklad uvádím zážitek, který se stal mé známé, která je prototypem typického flákače a doháněče všeho na poslední chvíli. Většinu zkoušek u chlapských učitelů řešila push-up podprsenkou, velkým výstřihem a miniaturní sukní, za kterou by se nemusela stydět ani go go tanečnice, protože věděla, že její vědomosti ani zdaleka nedosahují toho, aby uspěla u zkoušky jen díky nim. Podobně vymóděná přišla i na onu osudnou zkoušku. Sebevědomě nakráčela do kabinetu, vytáhla si otázku, na potítku napsala pár vět, které zázrakem vydolovala ze svého zperoxidovaného mozečku a když přišlo na lámání chleba, zaujala natrénovanou pózu před učitelem. Jenže už po pár jeho větách bylo jasné, že by dal před ní přednost spíše pěknému spolužákovi. Asi netřeba říkat, že zkoušku musela opakovat. Kdyby chodila na přednášky, bylo by jí po dvou jasné, že tady má se svým dočasným přístupem ještě menší šanci, než ona osudná 4 %. Takže asi tak... :)

3.) Ověřování a uvádění zdrojů - nemusím doufám připomínat, že na vysoké opravdu, ale opravdu neuspějete s Wikipedií?! Zahodit můžete i většinu středoškolských učebnic, které jste si možná prozřetelně ponechali, protože 99 % učitelů na vysoké je bude považovat za nedostatečný zdroj pro vysokoškolskou práci.
Takže - zaregistrujte se do školní knihovny, do knihovny ve vašem městě, pokud je dobře zásobená, když máte poblíž vědárnu, tak i tam, protože následující 3 roky se stanou všechny vašimi dalšími domovy.
Neznám pedagoga, který by si nepotrpěl na dostatečné, správné a úplné uvádění relevantních zdrojů. Někteří jsou jimi skoro posedlí a jsou schopní vám za špatné uvedení zdroje práci vrátit.
Opravdu dobře si ověřujte, odkud informace čerpáte. Zda je kniha vhodná a dostatečně "dospělá" pro bakalářské studium. Naučte se správný formát uvádění zdrojů. A hlavně proboha... nic nestahujte z nějakých pochybných internetových stránek, byť by vypadali seriózněji. Vždycky se držte jen těch www stran, které vám povolí či doporučí učitel, nebo které jsou "oficiální" (stránky ministerstev, knihoven, ústavů, archivů...).


4.) Nikdy není dost času - myslíte si, že 4 měsíce do zápočtového týdne je dlouhá doba a že stačí dělat všechny seminárky týden před? No, možná to stihnete, ale osobně vám to nedoporučuju, protože se z toho v onen týden po***. Ano, odkládání je přirozená, i když ne zrovna chválihodná lidská vlastnost, ale tady se vám opravdu může ošklivě vymstít. Nehledě na to, že někteří učitelé si libují v posunech termínů a ze 14 dnů, jich může být rázem 5, protože zapomněl, že ten poslední týden odjíždí na důležité školení a nebude tak schopen práce přijímat. Ano, i to se stalo...

5.) Hledání vedoucího bakalářské práce - tento bod úzce souvisí s bodem 4. Většina univerzit požaduje, aby měl student už od druhého ročníku zvolené téma své bakalářské práce. Osobně doporučuju začít s hledáním vedoucího hned na začátku druháku, protože volná místa u nich mizí opravdu děsivou, občas až mimozemskou rychlostí (hlavně u těch všeobecně oblíbených). Ten pocit, kdy všichni už svého vedoucího mají a vy dál marně slycháte jenom: "Je mi líto, ale už teď překračuju svou kapacitu a nemůžu vám proto práci vést," opravdu nechcete zažít, to mi věřte.

6.) Volně volitené předměty jsou super, ale... - z vlastní zkušenosti vím, že pak na ně stejně v 80 % nebudete chodit a je tudíž zbytečné si je zapisovat. Obvykle bývají mnohem zajímavější než ty povinné a vás tak i víc lákají. Podmínky pro získání kreditů nevypadají nijak obtížně a vy si tak nafrkáte do rozvrhu spoustu dalších předmětů. Jenže jakmile víte, že vám o nic nejde, zlenošíte. Na přednášky nechodíte, úkoly neděláte, protože za nesplnění podmínek vám nic nehrozí. Navíc se časem ukáže i to, že ony podmínky sice lehce vypadaly, ale získat vytoužené kredity zase taková sranda nebude. Ve výsledku jste rádi, že stíháte předměty povinné a volitené jdou automaticky stranou. Je tedy na vás, jestli o semináře navíc opravdu stojíte, kredity potřebujete, nebo vás tématika zajímá natolik, abyste se předmětu dostatečně věnovali a úspěšně ho absolvovali.

No... a to je pro dnešek asi vše, co mě napadá. Kdybyste věděli ještě o něčem užitečném nebo něco dodatečně napadlo mě, tak článek doplním. Příště to vidím nejspíš na závěrečnou část, která se bude týkat psaní bakalářky a státnic a snad bude mít i větší informační hodnotu, než část tahle :).

PS: poměrně značně jsem rozšířila první část, a to o přípravu na příjímací zkoušky, takže pokud vás ještě přijímačky čekají, určitě článek omrkněte.
 

11 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Magdaléna Magdaléna | Web | 29. března 2014 v 17:10 | Reagovat

Líbí se mi zejména poslední bod...
.
Jóoo, kdybych tak věděla, kam se za rok upsat...

2 Fantaghira Fantaghira | Web | 29. března 2014 v 20:58 | Reagovat

"myslíte si, že 4 měsíce do zápočtového týdne je dlouhá doba a že stačí dělat všechny seminárky týden před?" Ano! To jsem přesně já! :D A vím, že to není dlouhá doba, jen se mi do toho nechce, dokud vážně nemusím. A to zpravidla bývá dva dny před termínem :D Ani nevím, jestli bych tohle vůbec měla někde veřejně psát.
O vedoucího bakalářky jsem strach neměla, protože mi bylo jasné, že se všichni z naší kombinace upnou spíš na tu bohemistiku než na angličtinu, takže vedoucího jsem se sehnala teď v týdnu, vypadal, že je rád, že aspoň někdo se chce vrhnout do té angličtiny.
Volitelné předměty jsou super a hlavně z nich potřebuju docela dost kreditů, takže asi tak. A ono se tak všeobecně ví, které předměty jsou flákárna a kde se musí něco dělat :D Ale některé jsou flákárna a ještě k tomu zajímavé :D
Jo a zdroje jsou zlo! Vím moc dobře, co můžu a nemůžu použít jako zdroj a občas mě to pěkně štve.

3 A.T. A.T. | Web | 30. března 2014 v 13:23 | Reagovat

Líbí se mi Tvoje vysokoškolské postřehy. Ve většině případů se s nimi ztotožňuji. Teprve na VŠ jsem poznala, jakou sílu má kolektiv a dobří lidi kolem Tebe (i z řad pedagogů). A díky Bohu za to (;

4 Sentencia Sentencia | Web | 30. března 2014 v 21:05 | Reagovat

[1]: tak s tím ti už moc nepomůžu :) školu si opravdu musí každý vybrat sám :)

[2]: nemysli si, já to měla hodně podobně a taky jsem dost věcí honila na poslední chvíli, ale tak přiznat to přímo do článku, když se snažím moralizovat, mi přišlo špatný :D

[3]: když se sejdou lidi, co si sednou, je to super... Horší je, když se kolektiv není schopný dohodnout, to pak dokáže otrávit náladu.

5 Lady≈Claire Lady≈Claire | E-mail | Web | 2. dubna 2014 v 16:29 | Reagovat

No, tak hodně štěstí s tímhle vším, jinak mockrát díky za rady! Doufám, že je za tři roky budu moct využít taky! :D

6 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 2. dubna 2014 v 18:28 | Reagovat

To se mi bude jednou hodit, to si někam uložím :D Ještě najít podobný článek o vyšších gymnáziích :D

7 •Pet!nka• •Pet!nka• | Web | 2. dubna 2014 v 18:58 | Reagovat

Vážně už na začátku druháku? To je trochu děsivé, ale je asi pravda, že to smysl dává.
Většinu věcí už jsem také zjistila. A za mě osobně bych přidala "chodit na přednášky i cvičení" protože i když jsou zápisky ke stažení na netu, na živo je to o něčem jiném.

8 Sentencia Sentencia | Web | 2. dubna 2014 v 19:01 | Reagovat

[5]: díky, ale já to štěstí už moc nepotřebuju vzhledem k tomu, že mám skoro rok po státnicích :)

[6]: s těmi bohužel moc nepomůžu... :) ale třeba by se po troše hledání taky něco našlo :)

[7]: jak říkám - takhle to bylo u nás, takže je možné, že po vás budou chtít bakalářku dýl. Každopádně je v tomhle případě rozhodně lepší zlaté pravidlo: lepší dřív, než později :) S těmi přednáškami je to pravda, ale bohužel to už závisí na každého svědomí a poctivosti :)

9 Teeda Teeda | Web | 2. dubna 2014 v 22:20 | Reagovat

Tak já tředa s šestkou problém neměla. A to jsem si toho zapisovala fakt mraky. UHK má tu výhodu volné registrace do rozvrhů a to snad nikde jinde nemají. Za to jim dlužím díky. Nebýt toho, nemám archeologii, arteterapii, gymnastiky ani kastelologii. Přitom jsou to jedny z nejlepších předmětů, co jsem měla. :) :)

10 Margareth Margareth | Web | 7. dubna 2014 v 11:15 | Reagovat

Jako student VŠ s tím musím jen a jen souhlasit. Líbí se mi tento článek, jak formou, tak obsahem, neboť si myslím, že skutečně může být jedním z prvních vodítek umění života na VŠ.

11 Papája Papája | E-mail | Web | 7. dubna 2014 v 11:31 | Reagovat

jsem teď v druhém semestru v prváku :D a musím, říct, že se vším tu máš pravdu, akorát s 5. bodem jsem ještě neměla tu čest

12 Caroline* Caroline* | Web | 7. dubna 2014 v 12:02 | Reagovat

Fajn článek :) Už jsem podruhé v prváku, protože jsem změnila obor i univerzitu (no, poprvé jsem se sekla, když jsem šla studovat umění, měla jsem ale dost času o tom přemýšlet, a tak jsem šla na pedagogiku s psychologii), a všechno je úplně jiné. Takže je fakt, že nejde udělat nějaké obecné rady pro všechny, každý obor i univerzita jsou úplně jiné. Na téhle jsem teda mnohem svědomitější a dělám vše dopředu, i když jsem ten typ co dělá věci na poslední chvíli, ale fakt se překonávám a mám práce dřív než musím :D Na minulé škole jsem se mohla klidně flákat, ale taky že mě to nenaplňovalo. Jsem zvědavá na ty bakalářky, protože mě to teprve čeká, tak snad napíšeš své zkušenosti :)

13 renuška renuška | Web | 7. dubna 2014 v 12:50 | Reagovat

A Péca je na titulcééééé :-) Super!!!

14 Illienel Illienel | E-mail | Web | 7. dubna 2014 v 13:09 | Reagovat

Pěkný článek, dobře se čte a rady zní vážně dobře a rozumně. Zdroje...jo, učebnice z maturitních předmětů si nechávám, ale když píšeš, že se neuznávají jako zdroje pro vysokoškolské práce (což je pochopitelné, ale nikdy mě to nenapadlo), tak je kromě literatury asi prodám. Ten kolektiv zmůže hodně i na střední, ale na vysoké je to přece jen asi jiný kalibr. doufám, že budu mít na spolužáky a profesory štěstí. díky za fajn a užitečný článek, kéž by takových článků o vysokých školách ze zkušeností studentů bylo víc...

15 Em Zet Em Zet | Web | 7. dubna 2014 v 15:29 | Reagovat

Ještě že na VŠ nejdu :) Ale pro někoho, kdo se tam chystá, je tento seriál určitě výborný. Nicméně jsem si celý článek přečetla, píšeš neskutečně čtivě a pěkně :D Nemohla jsem odolat, i když téma bylo pro mě nezajímavé. :)

16 christiiinka christiiinka | Web | 7. dubna 2014 v 16:52 | Reagovat

Pěkný článek :-). Se šestkou sice moc nesouhlasím, volitelné předměty jsou super a na nahnání kreditů (kdyby se náhodou něco pokazilo) neznám nic lepšího. Stejně jako Teeda jsem tak dostala lekci z pro mě úplně neznámých věcí, ze kterých jsem pak byla strašně nadšená. A citace jsou zlo! :))

17 maglaiz maglaiz | E-mail | Web | 7. dubna 2014 v 17:29 | Reagovat

Shledávám, že všichni v prváku na VŠ zažívají užitečný aha-efekt. Ovšem ještě vtipnější je, zažívat takové aha-efekty v posledním měsíci bakalářského studia.

18 Karol Dee Karol Dee | Web | 7. dubna 2014 v 18:35 | Reagovat

Skvělá trojice článků, konečně jsem si v tom trochu udělala pořádek. Informace o studiu na vysoké k člověku dolétávají po útržcích a jeden z toho má v hlavě akorát zmatek, takže moc děkuju, že sis dala práci to sepsat :)

19 Sentencia Sentencia | Web | 7. dubna 2014 v 20:12 | Reagovat

[9]: ano, jsou tam zajímavé předměty a já je taky měla ráda. Ale zároveň jsem viděla u většiny mých spolužáků, jak si jich nafrcali mraky a pak na ně stejně vůbec nechodili, takže mi přijde trochu zbytečný si je vůbec do rozvrhu dávat, když člověk tuší, že stejně nebude stíhat :)

[10]: líbí se mi poslední část tvého komentáře - přežít na vysoké je totiž občas vážně umění :)

[11]: neboj, dočkáš se :)

[12]: na poslední část o závěru studia se chystám... jen co bude trochu víc času. Jsem si vědoma toho, že tenhle článek byl spíš takový okecávací a informace o závěru studia budou určitě přínosnější :)

[13]: Reni koukala jsem na to jako puk :) Nejdřív mě šokovala ta návštěvnost, takže mi bylo jasný, že to není jen tak a začala jsem hledat příčinu :) A musím říct, že mě to až nečekaně moc potěšilo :)

[14]: jsem ráda, že se tenhle mini "seriál" setkal s tak kladným ohlasem a že ho čtenáři považují za užitečný. Doufám, že se moje postřehy budou opravdu někomu hodit :)

[15]: děkuju... moc si tohoto typu kladné reakce vážím. To, že tě článek zaujal navzdory, pro tebe, neatraktivnímu tématu, mně vážně moc potěšilo :)

[16]: asi jsem se trochu špatně u toho 6. bodu vyjádřila, protože to v žádném případě není myšleno, jako odsuzování nebo nějaké hanění volitelných předmětů :) Naopak... spíš je to varování pro ty, co školu mají tak nějak "na háku" a vědí, že nestíhají, aby si je vůbec nezapisovali :)

[17]: pro mě teda byl v prváku aha-efekt obrovský. První semestr byl vážně docela krušný, ale člověka to donutí se rychle adaptovat a přizpůsobit :) A jak píšeš - lepší je být trochu zaskočený na začátku, než koukat jako jojo na konci :)

[18]: tak nějak... já taky měla všechny informace dost zlomkovité a podobné články by mi pomohly hodně věcí si ujasnit, takže budu ráda, když někomu poslouží :)

20 hogreta hogreta | E-mail | Web | 7. dubna 2014 v 22:31 | Reagovat

Myslím, že článek je hezký, i když si myslím, že nejde použít úplně na všechny obory - třeba si troufám tvrdit, že na většině technických oborů to tímto způsobem nefuguje. Na některých určitě ano, ale třeba u mého oboru (informatika a výpočetní technika) se tvé rady moc použít nedají: nemáme třídy (v ročníku nás na začátku bylo 492, takže o nějakém kolektivu nemůže být řeč, protože na každou hodinu jsem s někým jiným, nepíšeme žádné teoretické seminárky, takže až tolik nepotřebujeme knihovnu, učitelů máme milion a oni si nás taky nepamatují a volitelné předměty třeba máme, ale když už si je zvolíme, tak je musíme absolvovat a udělat, nejde to "stornovat", takže se vlastně naší volbou stávají povinné - a nějaké si zvolit kvůli kreditům musíme. A taky třeba téměř každý týden máme na hodiny nějakou přípravu nebo nějaké testy, takže se ani moc nedá říct, že bychom všechno vůbec mohli dělat týden před odevzdáním. A co se týče vedoucího bakalářské práce, tak každý z učitelů si u nás různé práce sám vymyslí, hodí je do systému a studenti se jen elektronicky přihlásí. Jde většinou o složitá a často už rozpracovaná zadání, takže to, že by si někdo práci sám vymyslel a pak s tím hledat vedoucího práce, je u nás spíš výjimkou.

Ale tak aspoň si přečtu, jak to asi tak chodí na humanitních oborech:).

21 avant-garde avant-garde | E-mail | Web | 8. dubna 2014 v 2:26 | Reagovat

Když už tak Vám taky něco radím:

- Za prvé: nikdy nechlastej v neděli večer.
- Za druhé: nikdy nebydli ve škole dýl než 7 dní, škodí to zdraví.
- Za třetí: Nepoužívej slovo "komouš" a "gay" před komisemi.
- Za čtvrté: Nežer moc ty bagety v automatech. 3 bagety za den je příliš.
- Za páté: Hlídejte si průměry pro prospěchový stipendium, peníze na bagety se hodí.

22 Katie Katie | Web | 8. dubna 2014 v 10:53 | Reagovat

Hehe, pěkný, taky studuju na UHK (PřF), prvním rokem. A už nikdy se nebudu učit na zkoušku dva dny předem... A jelikož je duben, raději se už budu pomalu připravovat...

23 Sentencia Sentencia | Web | 8. dubna 2014 v 13:29 | Reagovat

[20]: toho jsem si moc dobře vědoma, že moje poznatky nejdou aplikovat na všechny obory a právě kvůli tomu je v úvodu každého článku odstavec o tom, kde a co jsem studovala + varování, že moje zkušenosti jsou jen z mého studia a každý další student tudíž má názory jiné :)

[21]: to jsem brala tak nějak jako samozřejmost, takže jsem nepovažovala za nutné to do článku vypisovat :D

[22]: tak přeju hodně štěstí u druhého semestru a ať všechny zkoušky vyjdou podle představ :)

24 Gabriella Gabriella | Web | 15. dubna 2014 v 22:21 | Reagovat

Seminárky jsem dělala kolikrát dva dny před deadlinema  bakalářku prozmněnu tři týdny:D A ano, málem jsem se z toho posrala:D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama